Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Fiat lux

Short description:
The activity, compiled in 7 romance languages (Portughese, Spanish, Catalan, Occitan, French, Italian and Roumanian) deals with the way electricity works on the basis of experiements and historical accounts of the discovery of electricity (Volta).
Level of instruction:
Primary 2
Themes:

Descriptors:

A
A 02.03
A 02.04
A 06.02.01
A 07.05
A 09.01
A 11.01
A 13.05
K
K 04.01
K 06.07
K 07.02
S
S 02.02.02
S 02.04
S 02.05
S 03.03.02
S 03.07
S 05.02
S 05.03

Description
The activity, compiled in 7 romance languages (Portughese, Spanish, Catalan, Occitan, French, Italian and Roumanian) deals with the way electricity works on the basis of experiements and historical accounts of the discovery of electricity (Volta). The learner discovers different phenomena from everyday life which are linked to electricity : static electricity, circuits (batteries, lightbulbs) as well as the symbols which represent the different parts of a circuit (wire, switch, resistor …). The learner also gets to draw up important instructions for a safe use of electricity. Further on, the learner discovers the terminology linked to renewable energies and the importance of recycling. The language aspect of this activity deals with written instructions about using electricity in 7 languages. There is a discussion of the use of the negative in romance languages, identification of the word indicating approval (yes) in 7 languages, a discussion of lexical evolution in romance languages. These activities are proposed in the form of a transversal grammatical synthesis.

Approach: Intercomprehension

Type of material: Iconic documents; sound

Source:
Escudé, P. (dir.). (2008). J’apprends par les langues : Manuel d’apprentissage européen des langues romanes. Toulouse : IUFM/CRDP de Midi-Pyrénées.
http://www.euro-mania.org/images/euromania/m15/docs/m15_fr.pdf
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17901

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.