Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Déchiffrer le monde

Short description:
Through work on 6 activities written in 7 romance languages: Portughese, Occitan, French, Italian, Spanish, Rumanian and Catalan, the learner gets to present numeric data in tables and graphs, as well as to understand the proportionality...
Level of instruction:
Primary 2
Themes:

Descriptors:

A
A 02.02
A 02.02.01
A 05.03.03.01
A 06.05.02
A 12.04
A 14.03.01
K
K 06
K 06.04
K 06.07
K 08.03
K 08.07
K 12.02
K 13.02
S
S 01.01.04
S 01.04.03
S 01.05
S 02.04
S 02.06
S 03.04
S 03.07
S 05

Description
Through work on 6 activities written in 7 romance languages: Portughese, Occitan, French, Italian, Spanish, Rumanian and Catalan, the learner gets to present numeric data in tables and graphs, as well as to understand the proportionality (population and surface area of different countries, exchange rates of Euro and English Pound). In the section “Allons plus loin” (Let’s go further) the learner makes calculations about different postage rates in his/her head and this leads him/her to situate different destinations. A section dedicated to explicit linguistic discovery invites the learner to reflect about culinary specialities reserved for festive occasions (Christmas, birthdays …) in the different countries observed. Linguistic content: identification of connectors and conjunctions related to cause and consequence, opposition, and situation in space as well as interrogative pronouns. Examination and comparison of these parts of speech.

Approach: Intercomprehension

Type of material: Iconic documents; sound

Source:
Escudé, P. (dir.). (2008). J’apprends par les langues : Manuel d’apprentissage européen des langues romanes. Toulouse : IUFM/CRDP de Midi-Pyrénées. [login necessary but free]
http://www.euro-mania.org/images/euromania/m13/docs/m13_fr.pdf

Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17774

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.