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Projektbeschreibung

In Zusammenarbeit mit den Nationalen Kontaktstellen des Europäischen Fremdsprachenzentrums (EFSZ) zielt das Projekt auf die Dissemination des Referenzrahmens für Plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen: REPA - Kompetenzen und Ressourcen, einer Datenbank mit Unterrichtsmaterialien  und mehrerer Module für die Lehreraus- und -fortbildung. Diese Instrumente dienen dem Aufbau und der Förderung mehrsprachiger und interkultureller Kompetenzen bei Lernenden aller Alters- und Bildungsstufen und in allen Bildungsbereichen.

Abstract

In cooperation with the ECML’s National Contact Points, the project "Plurilingual and Intercultural Competences: Descriptors and Teaching Materials" aims to disseminate tools developed within the FREPA project (A Framework for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures): (a) the reference document, which defines plurilingual and intercultural competences in terms of knowledge, skills and attitudes, (b) a bank of teaching materials available online and (c) a training kit for teachers. Created as a tool that establishes links between languages and language varieties that learners know or are learning, FREPA is entirely in line with the overall vision of language education promoted by the Council of Europe and is a complement to the Common European Framework of Reference for Languages. In an initial phase, based on the National Contact Points, a network will be created in the partner countries. In cooperation with this network, the aim is to identify the specific needs of each context and to collect or adapt teaching materials which fall into the scope of pluralistic approaches. The dissemination primarily involves the network members, who will be trained at a central workshop in 2012. The dissemination will be enhanced in 2013, during several national training events, tailored to the specific contexts.

Diese Seiten sind das Ergebnis des Projekts "Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen (CARAP/REPA)", das im Rahmen des „Lernen durch Sprachen“-Programms des EFSZ durchgeführt wurde.

Projektarbeitssprachen: 

Französisch, Englisch, Deutsch

Projektzeitraum: 2012-2013

Zielpublikum

  • Nationale Kontaktstellen des EFSZ;
  • Lehrende und Ausbildende von Lehrkräften.

Danksagung

Die CARAP Publikation und die Website sind das Resultat der Arbeit eines internationalen Netzwerkes, welches im Rahmen eines Projektes des EFSZ aufgebaut wurde. Wir danken allen, die an diesem Projekt teilgenommen haben – im Besonderen dem Projektteam für ihre Motivation und ihr Engagement.

Project team


Anna Schröder-Sura (coordinator)
Germany

Ildikó Lörincz
Hungary

Petra Gilliyard Daryai-Hansen
Denmark

Michel Candelier
France

 

Jean-François de Pietro
Switzerland

Danièle Moore
Canada