Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Addictively tasty

Short description:
In this activity, the students learn about similarities and differences between languages, by focusing on chocolate and desserts.
Level of instruction:
Primary 2 Secondary 1
Themes:

Descriptors:

A
A 02.01
A 02.03
A 07.01
K
K 04.02.03
K 05.03
K 05.07
K 06.05.01
S
S 02.02.02
S 02.03.01

Description
In this activity, the students learn about similarities and differences between languages, by focusing on chocolate and desserts.

The activity is designed for students with light mental disability (12-16) but can also be used in mainstream education (10-14).

The activity is divided into seven parts.

1. The students learn about the word “chocolate” in different languages.

2. To six of the languages, the participants now try to find the matching countries on a map.

3. The student have to look for words in a frame. The hidden words are the same as in 1.

4. The students read a multilingual text about the origin of chocolat.

5. The class is divided into groups and plays a quartet game. The challenge is to pronounce the desserts written on the cards in different languages (French, Czech, Spanish, Dutch, Hungarian, Arabic, Swedish, Turkish, Italian, Romanian and Portuguese).

6. The students are asked to write down words related to this lesson in English, their L1 and any other language they might know. They compare the different writing systems.

7. Using a computer, the students create a word cloud with all the words they associate with chocolate.

Duration: 3x60

Card compiled by: Lavinia Knop, Elisa Tonello, Petra Daryai-Hansen
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17969

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.