Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

La souris plurilingue

Short description:
The activity wants to sensitize the learner for foreign languages. The story is available in ten different languages. The learner gets the story in at least two languages which he does not know. Then he is requested to find hints to relate the text with the correct language...
Level of instruction:
Secondary 1
Themes:

Descriptors:

A
A 01.01
A 02.03
A 02.05
A 03.02.01
A 07.05
A 15.01
A 18.01
K
K 04.01
K 05.06.01.02
K 06
K 06.06
S
S 01.01
S 01.02.01
S 01.03.01
S 01.04.03
S 02.05
S 03.01
S 03.03
S 03.05

Description
The activity wants to sensitize the learner for foreign languages. The story “La souris multilingue” (which should be called "souris plurilingue" if one follows the terminology recommended by the experts of the Counicl of Europe!) is available in ten different languages: French, Portuguese, German, Spanish, Italian, Serbo-Croatian, Swiss-German, English, Luxembourgian and Albanian. The learner gets the story in at least two languages which he does not know. Then he is requested to find hints to relate the text with the correct language. Thereafter he has to write the story in his native language or target language. Once he finished this task, he will get the original story so that he may compare it to the text written by him. Consequently, the aim of this activity is to enable learners to distinguish, compare and recognize the different languages.

Approach: 1- Awakening to languages

Type of material: Iconic documents

Source:

Ministère de l’Éducation nationale et de la Formation professionnelle du Grand-Duché de Luxembourg : « Ouverture aux langues à l’école. Vers des competences plurilingues et pluriculturelles »
http://www.men.public.lu/publications/syst_educatif_luxbg/langues/100222_ouverture_langues/100222_ouverture_langues.pdf


Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17914

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.