Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

La fleur des langues

Short description:
This activity helps students to differentiate between the terms “mother language”, “second language” and “foreign language”.
Level of instruction:
Primary 2
Themes:

Descriptors:

A
A 01.01.02
A 02.05.01
A 02.05.02
A 03.01
A 04.05.01
A 05.03
A 06.03
A 16.02.02
A 18.01.03
K
K 02.02
K 02.05.01
K 02.05.02
K 05.07

Description
This activity helps students to differentiate between the terms “mother language”, “second language” and “foreign language”. They not only learn the meanings of those three notions but they also learn the terms “monolingual”, “bilingual” and “plurilingual”. During this activity students have to classify people they know into monolingual, bilingual, trilingual and plurilingual. With the help of a dictionary they have to find the exact meaning of each of the above definitions. After that a video is screened to help the students distinguish better those definitions. Students are also asked to fill a questionnaire (Guide d’entrevue) mainly about themselves and their relation to/experience of languages. Then on separate petals each student has to write down the languages he/she knows. In this way all the petals will form the flower of languages which will be hung and kept visible in the classroom all year round.

Approach: Awakening to languages

Type of material: Iconic documents; sound

Source:
ELODiL : Éveil au langage et ouverture à la diversité linguistique.
http://www.elodil.com/files/modules_primaire/Fleur%20des%20langues.Mai2006.pdf
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17913

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.