Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Comer para viver

Short description:
This activity, compiled in 7 romance languages (Portughese, Spanish, Catalan, Occitan, French, Italian and Roumanian) deals with the food chain of living beings.
Level of instruction:
Primary 2 Secondary 1
Themes:

Descriptors:

A
A 03.02.01
A 07.03
A 07.05
A 08.02
A 09.01
A 14.02
A 15.01
K
K 06.04
K 06.07
S
S 01.01.03
S 01.01.04
S 01.04
S 02.02.02
S 03.03.02
S 03.04.02
S 03.05
S 03.07

Description
This activity, compiled in 7 romance languages (Portughese, Spanish, Catalan, Occitan, French, Italian and Roumanian) deals with the food chain of living beings. Learners pair up, complete, reestablish the logical order and thus reflect upon the dietary habits of animals around them as well as those of distant places. Further on, learners are asked to look up information on insects and carnivorous plants. A story entitled « The boatman, the cabbage, the goat and the wolf » presents the learner with a problem which s/he must resolve by making hypotheses. These hypotheses can be confirmed or rejected through readings in 5 romance languages. Through metalinguistic exercises learners compare variants of the prefix « de » in romance languages, the words indicating the parts of the human body as well as temporal connectors. Another exercise raises awareness of latin roots in scientific terminology (omnivore, granivore, etc.)

Approach: Intercomprehension

Type of material: Iconic documents; sound

Source:
Escudé, P. (dir.). (2008). J’apprends par les langues : Manuel d’apprentissage européen des langues romanes. Toulouse : IUFM/CRDP de Midi-Pyrénées.
http://www.euro-mania.org/images/euromania/m12/docs/m12_fr.pdf
Comer para viver (French)
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17903

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.