Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Trobadors, la prima en Europa

Short description:
This activity, compiled in 7 romance languages (Portughese, Spanish, Catalan, Occitan, French, Italian and Roumanian) deals with the Middle Ages, the times of troubadours and the Crusades (X – XIII centuries) through extracts from songs and historical commentaries discussing the social and geopolitical context of the period.
Level of instruction:
Primary 2 Secondary 1
Themes:

Descriptors:

A
A 03.02.01
A 05.03.01
A 06.02
K
K 02.06
K 02.07
K 04.03
K 06.04
S
S 01.01.03
S 01.05.02
S 02.03
S 02.04
S 03.04
S 05

Description
This activity, compiled in 7 romance languages (Portughese, Spanish, Catalan, Occitan, French, Italian and Roumanian) deals with the Middle Ages, the times of troubadours and the Crusades (X – XIII centuries) through extracts from songs and historical commentaries discussing the social and geopolitical context of the period. The learners study a song by Giraut de Bornelh, read about the life of Pèire Vidal, discover a song about the crusade against the Cathares. The activity which presents the life of Jaufré Rudel highlights Occitan, the language of the troubadours ; summaries written in 7 Romance languages are the basis upon which the learner reconstructs the love story between Rudel, an Occitan Count and the Countess of Tripoli, who never knew each other except through songs and the accounts of pilgrims.
The activity offers a transversal study of the 7 languages being studied : identification of words which refer to the same object, identification of the expression of gender of words indicating titles of nobility (count – countess), comparison of forms of the definite and indefinite articles.

Approach: Intercomprehension

Type of material: Iconic documents; sound

Source:
Escudé, P. (dir.). (2008). J’apprends par les langues : Manuel d’apprentissage européen des langues romanes. Toulouse : IUFM/CRDP de Midi-Pyrénées.
http://www.euro-mania.eu/images/euromania/m11/docs/m11_fr.pdf
- [login necessary but free]
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17902

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.