Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Sprog og Samfund

Short description:
University teacher Hans Arndt introduces over 7 pages the subject of “Language and society” and proposes different exercises.
Level of instruction:
Secondary 2 and beyond
Themes:

Descriptors:

A
A 01.01
A 02.05
A 03.02.01
A 10.01
K
K 02.02
K 02.05
K 05.07
K 06.07
K 06.08
K 14.04
S
S 01.01.01
S 01.01.03
S 01.07.02
S 04.04

Description
University teacher Hans Arndt introduces over 7 pages the subject of “Language and society” and proposes different exercises. In exercise 1 (chapter: “Globalisation”) the students have to reflect on their plurilingual competences on different levels and evaluate the plurilingual competences represented in the classroom. In exercise 2 (chapter “The languages in Denmark”) the students define the concept of bilingualism/plurilingualism and discuss the advantages and disadvantages of bilingualism/plurilingualism. In exercise 3 (chapter “The languages in Denmark”), the students translate a simple phrase from Danish to the languages represented in the classroom and analyse their differences and similarities. At the end, they discuss their attitudes to different languages and the reason and origin of those attitudes. N.B.: The following descriptors correspond to the third exercise only: S-1.1.3; A-3.2.1; K-6.8; K-6.7.

Approach: Awakening to languages

Type of material: xxxxxx

Source:
Arndt, H. (2003). Sproget – Hverdagens mirakel, Chapter 2: Sprog og samfund. Univers, pp. 265-276.
http://visl.sdu.dk/urkas/kap2_sprog_samfund.pdf
[login necessary but free]
SPROG OG SAMFUND (Danish)
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17785

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.