Ein Referenzrahmen für plurale Ansätze   
     zu Sprachen und Kulturen

Unterrichtsmaterialien

Diese Datenbank bietet Lehrenden Zugang zu Unterrichtsmaterialien im Bereich plurale Ansätze zu Sprachen und Kulturen. Mit Hilfe dieser Unterlagen können sie die Lernenden im Erwerb von deklarativem Wissen, persönlichkeitsbezogenen Kompetenzen und Fertigkeiten und prozeduralem Wissen, wie sie in der Deskriptorenliste beschrieben werden, unterstützen. Diese online verfügbaren Materialien können nach verschiedenen Kriterien ausgewählt werden, nämlich nach den geplanten Lernzielen (wie in den REPA-Deskriptoren beschrieben), den Unterrichtsstufen, den thematischen Bereichen, der Art des pluralen Ansatzes und der Unterrichtssprache.

Non perdere la bussola

Short description:
The phenomenon of Earth’s magnetism is explored in this activity where learners discover how a magnetic compass works.
Level of instruction:
Primary 2
Themes:

Descriptors:

A
A 02.01
A 02.04
A 03.02
A 04.08
A 05.03.03.01
A 06.04
A 07.05.01
A 08.05
A 09.01
A 12.02.01
A 14.01
A 15.01
A 17.04
K
K 03.04.01
K 04.01
K 06.02.02
K 06.03
K 06.04
K 06.06
K 06.07.01
K 11.01.03.01
K 11.03
S
S 02.02.02
S 02.03
S 02.04
S 03.01.01
S 03.01.03
S 03.04.01
S 03.04.02
S 04.03
S 05.03.02
S 05.03.03

Description
The phenomenon of Earth’s magnetism is explored in this activity where learners discover how a magnetic compass works. Through explanations in French and in Spanish, the children learn about magnetic attraction and about magnetic poles. These learners create a magnetic compass following an explanation in romance languages (Portuguese, Italian, Spanish, French, Rumanian, Catalan and Occitan). The activity includes discovery of the phenomenon of electromagnetism through experimentation, and how these phenomena are put to use in navigation. From the linguistic aspect, a story told in Portuguese, Occitan, Spanish, Italian and Rumanian about wind directions helps children learn about how indefinite articles function in 5 romance languages. The notion is related to the situation in French, along with the concept of “indefinite” as a grammatical category.

Approach: Intercomprehension

Type of material: Iconic documents; sound

Source:
Escudé, P. (dir.). (2008). J’apprends par les langues : Manuel d’apprentissage européen des langues romanes. Toulouse : IUFM/CRDP de Midi-Pyrénées.
http://www.euro-mania.eu/images/euromania/m20/docs/m20_fr.pdf
[login necessary but free]
Use this link if you want to link directly to this teaching material: https://carap.ecml.at/Materials/id/17772

 

2 ARTEN VON KRITERIEN:

Die REPA Deskriptoren



Andere Eigenschaften der Materialien

 

Zuallererst erhalten Sie eine Liste der Materialien,
die zu Ihrer Suche passen.
In der Detailansicht ("view details") finden Sie detailierte Informationen zu diesem Unterrichtsmaterial sowie einen Link für den Download.